vrijdag 20 augustus 2010

Paardencoachingservaringen van Tessy van Gestel. ACHMEA-DiVA

Via mijn werk ( Hoofd AVP van de Teams AVP, I&O en SSO bij Achmea en een DIVA-workshop van Achmea) ontmoette ik Charlotte enkele maanden geleden. Ze maakt mij nieuwsgierig met haar enthousiaste verhalen over paardencoaching. Systeemwerken met mensen (familieopstelling) kende ik al, maar nog niet met behulp van paarden. Ze nodigde mij uit om eens een keer te ervaren wat het was en nieuwsgierig als ik ben, ging ik graag in op deze uitnodiging.

Hoewel ik eigenlijk niet echt iets met paarden heb voelde ik me in de wei wel meteen veilig, ondanks het feit dat de 4 paarden toch echt behoorlijk groot zijn als je er oog in oog mee staat! Het systeem trad in werking bij het stellen van mijn coachvraag. Mijn vraag ging over mijn stijl van leidinggeven.

Ik kreeg de opdracht om met een paard van mijn keuze een opdracht uit te voeren en te zien / ervaren hoe dat proces zou verlopen. Ik vond het heel bijzonder om visueel en op gevoelsniveau belangrijke eye openers te krijgen vanuit de paarden. Het gaf me inzicht waardoor het me uiteindelijk lukte om op eenvoudige wijze, zonder dat het mij veel energie kostte, diverse opdrachten uit te voeren.

Je voelt echt wanneer het klopt. En het geeft je veel inzicht in je eigen ik (zelfreflectie).

Ik heb Charlotte tijdens dit proces als een prima coach ervaren. Ze luistert goed, creƫert een veilige omgeving en is in staat om op de juiste momenten feedback te geven en het gedrag van de paarden te vertalen. Ik heb hier echt veel aan gehad. Ik kon wat ik geleerd heb in mijn werk meteen met succes toepassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten