PaardenPraatPlaten



Sprookjes, PraatPlaten & Paarden 
vormen samen de basis voor mijn lesmethode PaardenPraatPlaten

We starten elke lessenreeks met een Sprookje over de Paarden waar we in de praktijk ook mee gaan werken. 
De bijbehorende PraatPlaat draagt hetzelfde thema als het sprookje en vertelt al iets over de ordening in de kudde Paarden.
De ervaringsgerichte & praktische oefeningen met de paarden kunnen ze heel makkelijk vertalen naar de dagdagelijkse praktijk op school en/of thuis in het familiesysteem
Tijdens deze training vormen de kinderen op de atelierdag ook een persoonlijke PaardenPraatPlaat
De persoonlijke PaardenPraatPlaat vormt de basis voor de presentatie en evaluatie op de laatste dag.

PaardenPraatPlaten waarom?

Het werken met paarden stimuleert bewustwording van systemische sociale vaardigheden. Ook stimuleert het o.a. creatief denken, probleem analyse, doelgericht werken, samenwerken en doorzettingsvermogen. Deze kwaliteiten zullen kinderen hard nodig hebben op het moment dat ze in de toekomst de arbeidsmarkt gaan betreden. Dan zullen er immers banen zijn waarvan wij nu nog nooit gehoord hebben. En genoemde kwaliteiten zijn in elk vakgebied van belang! In een wereld waarin we steeds meer vertrouwen op cognitie & geautomatiseerde hulpmiddelen is het verstandig om bewust gevoel te blijven ontwikkelen voor de mogelijkheden en beperkingen van klas-, familie-, en organisatie systemen. Contact & verbinding, ordening en balans in geven en nemen vormen de basisinhoud van de opdrachten met de paarden en vervolgens verwerken we de ervaringen in een creatieve les en leren de kinderen te reflecteren op zichzelf met behulp van onze pony’s en paarden. 

Wie wat waar?

Kinderen krijgen de mogelijkheid om tijdens schooltijd de lesmethode PaardenPraatPlaten te volgen. De lesmodules zijn speels en uitdagend, creatief en dus met paarden. Het is een lesmethode die kinderen prikkelt om te gaan reflecteren op hun eigen gedrag en waar ze samen met elkaar en de paarden veel plezier aan beleven!

Het betreft vijf dagdelen van 2 uur, waarop de kinderen met onze pony’s en paarden de wei, de rijbak of het bos in gaan om te leren van en met elkaar:

‘wie ben ik, wat kan ik, wat voel ik en wat doe ik?’

In les 1 starten we met Contact&Verbinding maken met elkaar en de pony's.

In les 2 gaan we aan de slag met het begrip ordening en je eigen plek. Denk hierbij aan de rangorde in de kudde, een sociogram van een klas, een organogram in een bedrijf of een familiesysteem. Wat is mijn plek?.

In les 3 gaan we ervaren hoe er binnen samenwerking altijd sprake is van balans in geven en nemen.

In les 4 Mogen de kinderen zelf een PaardenPraatPlaat maken in het Atelier of tussen de paarden. Hierin krijgt het geleerde uit de vorige lessen letterlijk een vorm/beeld.

In les 5 gaan we de PaardenPraatPlaten aan elkaar presenteren en gaan we evalueren.

Na afloop krijgen de kinderen een oorkonde en mogen hun eigen kunstwerk mee naar huis nemen.

Graag tot ziens en alvast van harte welkom!

Charlotte van Iersel




Op alle opleidingen, workshops, producten en andere mogelijkheden van CV-Coaching zijn de algemene voorwaarden van toepassing evenals op elke overeenkomst die je met CV-Coaching afsluit.

Voordat je je opgeeft voor een van de mogelijkheden of voordat je een bestelling doet van een van de producten van CV-Coaching is het daarom belangrijk om deze goed door te lezen. Door je aan te melden of door een bestelling te doen geef je aan met deze algemene leveringsvoorwaarden akkoord te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten