zondag 25 juli 2010

Paardencoachingservaringen van Lonneke van Heeswijk, 31 jaar.

Ik ben werkzaam als directieassistente/office manager. Het complete reilen en zeilen op kantoor is mijn pakkie an. Door mijn werk goed te vervullen, zijn anderen in staat hun werk goed en zorgeloos te doen.

Ik heb helemaal niets met paarden. Ik vind ze fantastisch om naar te kijken maar that's it. Totdat Charlotte me vertelde over paardencoaching had ik hier nog nooit eerder over gehoord.

Ik was al wel bekend met familieopstellingen en ik ken vele ins and outs van hulpverlenersland.

Mijn nieuwsgierigheid, een licht sceptische insteek en mijn vertrouwen in Charlotte hebben mij doen besluiten dit te willen mee maken.

Inmiddels heb ik mogen ervaren wat paardencoaching met je doet. We liepen naar een stuk wei in het bos waar Vlerk, Liberty en Pino lekker stonden te grazen. Met een lichte huivering stapte ik onder het hek door want ze zijn best groot. Charlotte liet me op mijn gemak mijn draai tussen de paarden vinden en de paarden keken nog niet op of om.

Mijn twijfel: dadelijk doen ze helemaal niets, werd al snel weggenomen. Ik liep naar een ander stuk wei en de paarden gingen daar automatisch heen. Ik gaf aan dat de punten die ik wilde behandelen het bewaken van mijn grenzen waren en vertrouwen. Het was echt fascinerend wat er gebeurde. Liberty, de grootste maakte zich klein en bleef op gepaste afstand. Beetje bij beetje kwam hij dichterbij. Vlerk, ook niet bepaald klein, gaf me heel voorzichtig een omhelzing. Pino negeerde me te pletter, hetgeen stond voor mezelf.

De uitkomst was niet nieuw of verrassend. De methode daarentegen wel. Zonder sturing of manipulatie geven de dieren een primaire reactie. Natuurlijk kan onze interpretatie als stoorzender fungeren maar dat ligt dan bij jezelf. Het is echt erg indrukwekkend om mee te mogen maken. Ik kan het iedereen aanbevelen. De paarden geven je een onvoorwaardelijke steun en de begeleiding van Charlotte is heel ingetogen en discreet. Voor mij waren het hele mooie intieme en emotionele momenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten