zondag 25 juli 2010

Paardencoachingservaringen van Cindy van de Sanden, 31 jaar.

Ik ben werkzaam op een woongroep voor kinderen met verschillende problematieken (o.a. adhd, hechtingsproblemen) tussen de 8 en 15 jaar.

Ik heb een aantal maanden geleden voor het eerst in mijn leven gehoord, via Charlotte, van paardencoaching. Ik heb veel met dieren maar over het algemeen genomen wat minder met paarden. Met name omdat ze behoorlijk groot zijn voor mijn gevoel en intimiderend door hun omvang. De laatste weken heeft Charlotte mij meer en uitgebreider verteld over haar eigen ervaringen. Daarbij heeft ze uitgelegd wat het ongeveer inhoudt, wat voor doelen de coaching kan hebben, wat het voor jou als persoon kan doen enz. Ik vond het interessant om te horen op welke manieren een paard onderwerpen en situaties uit kon beelden maar verder dan dat gevoel kwam ik niet.

Ik kan mezelf wel typeren als een nuchter persoon met een dosis relativeringsvermogen. Er is voor mij meer nodig dan alleen een gesprek om ergens overtuigd en enthousiast van te raken maar ik was wel geintereseerd. De manier van coaching waar Charlotte over vertelde had ik nog niet eerder gezien of gehoord.

Inmiddels heb ik mogen ervaren wat paardencoaching is. Ik heb samen met Vlerk in de buitenbak mogen staan. Ik had in eerste instantie wat moeite me te concentreren en was wat zoekende, dacht zelfs mmm en nu?!Dus hielp Charlotte me wat op weg door een aantal mogelijke onderwerpen en kwaliteiten te noemen. Na een paar minuten had ik de rust en kwam er beweging in Vlerk.

Alles wat Vlerk deed (aan welke kant hij kwam staan of aanlopen, wat hij deed met zijn benen of hoofd, waar hij zich bevond ten opzichte van mij in de bak enz.) legde Charlotte uit wat voor betekenis dit heeft. Aan de hand daarvan stelde ze mij weer vragen waardoor we steeds verder kwamen en dieper ingingen op allerlei aspecten. Ik stond er versteld van wat ze allemaal kon benoemen aan de hand van het gedrag van Vlerk en was nog meer versteld dat het allemaal precies paste in mijn leven en 100% gerelateerd was aan de gedachte en gevoelens die ik had op dat moment. Kortom een hele bijzondere ervaring!

De onrust die ik soms wel eens kan hebben bij paarden (omvang, groot) voelde ik tijdens de coaching totaal niet, voelde me zelfs wel veilig. Ik voelde dat Vlerk me wilde helpen. Daarbij was de rust en neutrale manier waarop Charlotte het gedrag van Vlerk omschreef erg prettig. Dit kwam namelijk niet oordelend over. Charlotte was met name sturend/prikkelend aanwezig, de regie liet ze bij mij en ook dit was erg prettig.

Hoe vaag maar best interessant het eerst was, hoe enthousiast en overtuigd ik er nu van ben dat dit een zeer waardevolle coachingsmethode is! Ervaar wat het is, wat het met je doet en met name hoeveel verheldering en bewustwording je er voor jezelf uit kan halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten