woensdag 10 augustus 2011

Coaching met paarden, een paard als spiegel, Barbera Beloth, ACHMEA DiVA


Nieuwsbrief Augustus 2011


Nieuwsbrief voor DiVA leden


DiVA! organiseert een workshop
coaching met paarden.


‘Wat moet ik
me daar nou bij voorstellen?’ Daar kom
je maar op één manier achter. Gewoon
gaan! Nieuwsgierig meldde ik me
daarom op dinsdag 28 juni samen met
een veertiental andere dames net over
de grens voor de bijzondere workshop.


Iedere werknemer krijgt er wel eens
mee te maken, coaching. Bij coaching
denk ik aan jezelf of je team
ontwikkelen door te praten met een
coach. Wat kan een paard iemand
vertellen? Heel erg veel, zo liet
paardencoach Charlotte van Iersel
samen met haar paarden Vlerk en
Liberty zien.


Charlotte vertelde ons eerst iets over
zichzelf, haar paarden, paarden in het
algemeen en haar ervaring als
paardencoach. Wat ik zo mooi vond
aan de workshop was dat Charlotte en
haar paarden theorie direct in praktijk
omzetten. Paarden, vertelde Charlotte,
zijn kuddedieren. Ze zoeken verbinding
met de anderen in de kudde en
hebben ieder hun eigen rol. Paarden
kun je niets wijsmaken met praatjes.
Ze gaan af op wat ze waarnemen, op
je energie. Door goed te kijken naar
hoe een paard reageert op een groep
of een persoon, kom je dus iets te
weten over de persoon of groep.


Dat dit echt zo is bleek al tijdens de
eerste groepsactiviteit. Door tijdens de
oefening ineens stil te blijven staan
illustreerde Vlerk bijvoorbeeld dat we
wel een groep vormden, maar geen
team. Het was Vlerk niet duidelijk
welke kant de groep op ging en
waarom of wie hij moest volgen.
Prachtig toch.



Ik vond het een bijzondere avond
omdat er zonder te praten heel veel
werd gezegd. Vooral de individuele
sessies maakten grote indruk op me
omdat de coachingsvragen niet hardop
werden gesteld en toch beantwoord.
Over deze vorm van coachen moet je
niet veel zeggen. Je kunt het beter
ondervinden.
Charlotte coacht zowel teams als
personen binnen en buiten Achmea.
Ben je ook nieuwsgierig?
Neem eens een kijkje op haar site
http://www.cv-coaching.nl/
of beter nog, maak een afspraak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten